Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna ma na celu usprawnić i stymulować zaburzone lub słabo rozwinięte funkcje sfery poznawczej, percepcyjno-motorycznej i emocjonalno-motywacyjnej. Stwarza dziecku możliwość wszechstronnego rozwoju poprzez stopniowe eliminowanie zaburzeń rozwojowych. Jest prowadzona w formie indywidualnej lub grupowej. Dla każdego dziecka tworzony jest indywidualny program zajęć, dopasowany do jego możliwości i do rodzaju trudności, jakie mu towarzyszą.
Pedagodzy w swojej pracy wykorzystują następujące metody:
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne-elementy
- Programy aktywności: Świadomość ciała, Kontakt i komunikacja, M. i Ch. Knillów
- Metoda M. Frostig, D. Horne – „Wzory i obrazki”
- Terapia ręki-elementy
- Metoda czytania B. Zakrzewskiej
- Metoda komunikacji alternatywnej i wspomagającej – Makaton.
- Metoda PECS – to metoda komunikacji alternatywnej i wspomagającej dzieci ze spektrum autyzmu lub innymi zaburzeniami rozwoju, szczególnie z trudnościami komunikacyjnymi..
- Metoda symultaniczno-sekwencyjna nauki czytania, profesor J. Cieszyńskiej.